Somalia

Olen Soma, kymmenvuotias luontoharrastaja. Asun Äitin ja Isän kanssa Sienimetsässä Kuikkajärven rannalla. Koska en itse osaa vielä kaikkia tietokonejuttuja, niin Isä toimii minun sihteerinäni. (Sihteeri on kylläkin afrikkalainen lintu).

2006-12-31

Vuoden lintu- & musiikkikatsaus

Vuoden vaihtuessa on tapana luoda katsaus kuluneen vuoden merkkitapahtumiin. Lintupinnoja eli -lajeja ei enää minun iässäni tule vuosittain kovin montaa, ellei sitten reissaile ulkomailla. Maaliskuussa sain Etelä-Afrikasta kamalan paljon uusia lajeja ja toukokuun lopussa menikin puhki 300 maailmanpinnan raja. Nyt olen nähnyt tai kuullut 303 lajia, viimeisimpänä lapinpöllö. Suomessa havaittuja lajeja niistä on 178. Tänään muuten näin taas varpuspöllön. Tästä on hyvä jatkaa, ja minulla onkin jo suuria suunnitelmia ensi vuodelle pinnalistani suhteen.

Minun mielestäni tämän vuoden paras levy oli viime vuonna julkaistu Ellan & Aleksin Kolme muskettisopulia. Tämänvuotisista levyistä Lordi oli hyvä, mutta sekin toimi vain kuvan kanssa, kun ne ovat niin hassun näköisiä. En nyt kuitenkaan pistä tähän kuvaa, kun monet aikuiset pelkäävät niitä.

Kuuntelen paljon myös vanhempaa musiikkia, ja Mikko Perkoilan Hyönteiselämää-levyä kuuntelin monta kertaa. Se on vuodelta 1999. Mikko Perkoilalta & Kenneliltä tuli tänä vuonna uusi levy (Taas ne haukkuu), mutta viime vuosi oli kyllä musiikkialalla parempi, kun ilmestyi monta hyvää levyä: Kolmen muskettisopulin lisäksi Tohtori Orffin & Herra Dalcrozen Sumffaa ja kokoelmalevy Miu mau - ihahaa. Siinä on kaikki parhaat laulut.

Vuoden hienoin konsertti oli oikeastaan kesäteatterinäytelmä, Hangon silmä. Se on sen takia kun en ollut ennen ollut oikeassa aikuisten teatterissa, ja sitten siinä oli mukana yksi pikkutyttökin näyttelemässä. Hän näytteli lasta ja oli minun mielestäni näyttelijöistä paras, oikea lahjakkuus. Siitä näyttelystä julkaistin laaserilevykin. Se olikin vuoden paras tämänvuotinen levy.
Tykkään itsekin laulaa aina silloin kun kukaan ei ole kuuntelemassa, paitsi silloin kun olemme Oravanpesässä tai Muskarissa harjoitelleet jonkin uuden laulun jonka haluan esittää. Monta laulua olen laulanut tietokoneellekin.

Lainsin kirjastosta maailmanmusiikkia, levyn nimeltä African music for children. Afrikkalainen musiikki on iloista ja hyvää piristystä kaamoksen pimeyteen.