Somalia

Olen Soma, kymmenvuotias luontoharrastaja. Asun Äitin ja Isän kanssa Sienimetsässä Kuikkajärven rannalla. Koska en itse osaa vielä kaikkia tietokonejuttuja, niin Isä toimii minun sihteerinäni. (Sihteeri on kylläkin afrikkalainen lintu).

2007-02-11

Tietsika

Kuukausi sitten julkistettiin uusi puhelin nimeltä Iifone. Se on siitä vallankumouksellinen että sen voi tietoverkosta ladata ilmaiseksi, tulostaa kartongille ja siitä voi taitella ja liimata itselle oman Iifonen täältä: http://www.iphonecountdown.com/iphone_readymech.pdf

Minulla tosin oli jo ennestään parempi kämmykkä, semmoinen Pokit Lux, jossa on kaikki mausteet ja kepsikin, eli kartta, mutta ennen kaikkea se on paljon kestävämpi kun se on puuta ja Iifone on pelkkää paperia.

Isä sen kämmykän minulle rakensi. Hän etsi verkosta kuvan, laittoi sen tietokoneelle, tulosti tarrapaperille ja liimasi puupalikkaan. Isä rakensi minulle myös suklaalaatikkotietsikan, minun oman keksintöni pohjalta.Keksin myös suunnitelman television rakentamiseksi. Siihen tarvittiin pahvilaatikko ja sakset. Sitten piirsin kuvan siitä mitä siellä televisiossa näkyy ja liimasin sen sinne takaseinälle ja menin itse sisälle näyttelemään.Keskiviikkoaamuna oli kylmintä ikinä, -34 astetta. Ruutanalampi on nyt hirvenkantavassa jäässä.Aivan kovimmalla pakkasella en ollut hiihtämässä, vaan sitten vasta kun oli -32. Sisä- ja ulkolämpötilan ero oli 55 astetta! Sinitintit ja urpiaiset pitivät vilskettä lintulaudalla, eivätkä ne paljon välittäneet meistä. Niillä oli kova kiire syödä tarpeeksi ennen seuraavaa 14 tunnin yötä. Kuinkahan monta auringonkukan (Helianthus annuus) siementä sinitintin vatsaan mahtuu? Ainakin ne nyt syövät lintulaudan tyhjäksi päivittäin.

Minä kyllä haluaisin että olisi aina kesä niin kuin Etelä-Afrikassa.